Eiwitrijke voeding; lijst met eiwitrijk voedsel

Eiwitrijke voeding staat de laatste tijd weer volop in de belangstelling. Dit komt vooral door de succesvolle verhalen over gewichtsverlies door eiwitrijke voeding.

Als je meer eiwitten wilt eten dan betekent het vaak meer eiwitrijke voeding en minder koolhydraten en vetten.
Uit onderzoeken en studies blijkt dat mensen die veel eiwitrijke voeding eten vaak minder last hebben van honger en sneller een verzadigd gevoel hebben en houden

Het gevolg is dus dat je minder snel weer gaat eten en daardoor minder calorieën binnenkrijgt.

Als je een maaltijd hebt die veel eiwitrijke voeding bevat zul je over het algemeen minder eten dan een maaltijd zonder eiwitrijk voedsel

Je begrijpt dat eiwitrijke voeding een belangrijke rol speelt bij het afvallen en dat is ook de reden dat eiwit diëten altijd goede resultaten behalen zonder dat je spierweefsel zult verliezen.

Wanneer je meer eiwitrijke voeding wilt eten dan is het belangrijk om een beeld te hebben uit welke voeding je eiwitten vandaan kunt halen.

We hebben daarom een lijst voor je samengesteld met eiwitrijke voeding die van pas kan komen  wanneer je op zoek bent naar wat extra proteïne in je voeding.

 

In deze lijst vind je voedingsmiddelen die rijk zijn aan eiwitten en arm zijn aan koolhydraten.

vinkje blauwEiwitrijke voeding uit vlees

Vlees is uitstekende eiwitrijke voeding. Als je kiest voor vlees kies dan wel voor mager vlees en niet voor allerlei bewerkte varianten als gehakt, worstjes, hamburgers of vleeswaren. Deze vatten vaak erg veel ongezonde verzadigde vetten en transvetten. Magere vleessoorten zijn de gezondste eiwitrijke vleessoorten. Hiertoe behoren:

  •  Paardenvlees; paardenbiefstuk & rookvlees
  •  Kip en kalkoen; filet
  •  Rundvlees; rosbief en ossenhaas
  •  Varkensvlees; varkenshaas, varkensfilet en fricandeau
  •  Lamsvlees; lamshaas
  •  Wild; hert, zwijn, konijn, eend, fazant, patrijs etc.

pascale naessens recepten vis

 

vinkje blauwEiwitrijke voeding uit vis

Vis, schaal- & schelpdieren behoren tot een van de gezondste bronnen voor eiwitrijke voeding. Vis bevat ongeveer 20 procent eiwitten, afhankelijk van de soort vis die je neemt. De eiwitten van de vis zijn bovendien goed verteerbaar. Eiwitrijke vissoorten zijn:

  •  Zalm en tonijn
  •  Makreel en forel
  •  Sardines en haring
  •  Tong en kabeljauw
  •  Krab, kreeft en garnalen
  •  Mosselen, oesters en kokkels

vinkje blauwEieren goede bron van eiwitten

Veruit de bekendste eiwitrijke voeding is toch wel het kippenei.
In Nederland is het kippenei het populairste ei, en dat het voedingseiwit bevat hoeft natuurlijk gen betoog.
Liever een ander eitje als bron van eiwitrijke voeding? Dan kun je kiezen uit:

  • Eendenei
  • Ganzenei
  • Struisvogel ei
  • Kwartel Ei
  • Kaviaar
  • Viskuit

vinkje blauwZuivel is een goede leverancier van eiwitrijk voedsel

Zuivel bevat veel melkeiwitten en is daardoor een prima leverancier van proteïnen.
Toch is niet iedereen het er over eens dat zuivel per definitie gezond is. Dit komt onder meer door de hoge concentratie verzadigde melkvetten. Je zou de melkeiwitten (wei & caseïne) beter uit geconcentreerde eiwitshakes kunnen halen dan uit een glas melk. In die shakes zitten namelijk geen verzadigde vetten. Wil je toch voor gewone zuivel gaan kies dan in ieder geval voor magere varianten als;

  •  Karnemelk
  •  Magere kwark en yoghurt
  •  Magere kaas
  •  Kefir (melkkefir)

Eiwitrijk voedsel

vinkje blauwEiwitten uit groente

Wist je dat groente een hele goede bron is van eiwitten? De meeste mensen weten dat niet. Bepaalde soorten groente horen zeker in dit lijstje van eiwitrijke voeding thuis;

  •  Sojabonen
  •  Kapucijners en linzen
  •  Spliterwten, erwten en kikkererwten
  •  Witte-, bruine- en kidneybonen
  •  Tuinbonen
  •  Broccoli en gekookte spinazie
  •  Zoete aardappel

vinkje blauwEiwitten uit noten en zaden

Noten en zaden zijn ook een prima bron van eiwitten. Let wel even op als je gevoelige darmen hebt, zorg dan dat je de noten eerst 12 uur weekt in koud water en dan afspoelt. Voorbeelden van eiwitrijke noten;

  • Walnoten
  • Pistachenoten
  • Amandelen (of amandelmelk)
  • Kastanjes
  • Hazel- en beukennoten
  • Chiazaad en hennepzaad

vinkje blauwAndere plantaardige eiwitrijke voeding

Eiwitrijke groente en andere plantaardige groente-achtige voedingsmiddelen bestaan altijd deels uit koolhydraten. Eiwitrijke groenten passen zeker in gezond eetpatroon; gezonde eiwitten met gezonde koolhydraten. Je kunt hierbij denken aan;

  • Kiemgroenten: taugé, waterkers, alfalfa, fenegriek & lijnzaadkiemen
  • Zeewier: nori, kelp, kombu, wakame, chlorella & spirulina
  • Paddenstoelen: champignons, shiitakes, & oesterzwammen
  • Granen en graanvervangers: boekweit, havermout, quinoa en teff

Hoe zit het dan met fruit? Is er ook eiwitrijk fruit?

Ja en nee. Er is geen fruit dat echt tot de groep eiwitrijke voeding behoort.

Het goede nieuws is dat er wel fruitsoorten zijn die eiwitten bevatten, het ene soort bevat wat meer eiwitten dan de andere.

Voorbeelden van (relatief) eiwitrijk fruit zijn: bessen, mango, avocado, banaan en aardbeien.

 

Bij veel eiwitrijke diëten staat er geen fruit op het menu.

Dit komt door de hoge concentratie koolhydraten.

Toch is fruit een belangrijke speler in een gezond eetpatroon.

Fruit bevat namelijk talloze essentiële vitamines en mineralen en fruit is bovendien rijk aan voedingsvezels!

De behoefte aan eiwitrijke voeding

Als onze voeding geen eiwitten zou bevatten, zou ons lichaam beginnen met het afbreken van de spieren om toch de benodigde eiwitten te produceren. Eiwitten heeft je lichaam echt nodig. Het is een onmisbare stof voor het lichaam.

Uit onderzoek blijkt zelfs dat eiwitrijke voeding bepaalde positieve gezondheid effecten kan hebben, zoals een verlaging van de bloeddruk en een lagere kans op botontkalking.

Het ene mens heeft meer proteïne nodig dan ander.

Vooral veganisten, krachtsporters en kinderen hebben meer eiwitten nodig.

Zoals al eerder in dit artikel aangegeven zullen mensen die op een verantwoorde en gezonde manier snel willen afvallen vaak kiezen voor een eiwitdieet.

Als je overgewicht hebt kan eiwitrijk voedsel een positief effect hebben op je lichaamsgewicht.

Heb je na het lezen van dit artikel en het lijstje met eiwitrijke voeding meer inspiratie maar ook ondersteuning nodig?

Dan raden we je het Mentale Dieet Plan van Katja Callens aan.

Mentale Aanpassing

Eitwitrijke voedsel is slechts één voorbeeld van hoe je met kleine ‘mentale’ aanpassingen je eet- en levensgewoonten kan verbeteren. Maar je kan nog meer variëren. Wanneer je verschillende van dergelijke kleine mentale aanpassingen maakt, verbeter je spontaan deze gewoonten. Hierdoor ga je op een automatische, natuurlijke en gezonde manier afslanken, zonder dat je het gevoel hebt dat je aan het lijnen bent.

Dit is meteen ook één van de grootste voordelen van Het Mentale Dieet Plan, vandaar dat de redactie het op onze favoriete dieetlijst gezet heeft!

Dit aanpassen verklaart waarom de meeste deelnemers van Het Mentale Dieet Plan ook niet het gevoel hebben dat ze op dieet staan.  Dat ze zichzelf lekkere dingen moeten ontzeggen.
Ze hebben gewoon geleerd om op een andere manier met voedsel en eten om te gaan, en ze genieten zelfs beter van de heerlijke gerechten die op tafel komen.

Ontdek via de link hieronder hoe het Mentale Dieet Plan jou kan helpen om op ‘automatische piloot’ en twee maal zo snel af te slanken, zonder joJO-slachtoffer te blijven. .

Zit je nog steeds met overgewicht dat dagelijks door je hoofd spookt waardoor je jezelf niet vrij en onbezorgd voelt?  Neem actie en de moeite om het eens anders aan te pakken. Bekijk hoe Het Mentale Dieet Plan jou gaat helpen om eindelijk de strijd met je overgewicht te winnen.

Wil jij in veertien dagen  5kg tot 17kg (buik)Vet Verbranden en een BLIJVENDE oplossing vinden voor je overgewicht?

Wil jij ein-de-lijk verlost worden van die overtollige kilo’s en vetrolletjes zonder nog langer last te hebben van het JOJO-effect of het gevoel te hebben dat je constant zit ‘te lijnen’?

Klik hier, schrijf je in en geniet vandaag nog van 50% extra korting en ontvang 50 Heerlijke Dieetrecepten voor een Platte Buik als extra cadeautje.

50 gratis recepten